IHMISRAKAS MISANTROOPPI

IHMISRAKAS MISANTROOPPI

lauantai 7. joulukuuta 2013

SUOMI !!

6.12. Suomen itsenäisyyspäivä. Faija sano mulle skidinä kun tulin vähän myöhässä syömään mun tädin uuteen kämppään, et se ovikoodi on Suomen itsenäisyyspäivä. Ulkona oli vitun kylmä ja mul ei just sillon tullu mieleen mikä se päivämäärä oli. Ei muuten ollu kännyköitä sillon. Sen jälkeen oon muistanu sen aika hyvin.

Mun ois tekopyhää alkaa kirjottamaan jotain Suomi-hehkutusta, vaikka onkin itsenäisyyspäivä. Mä en koe olevani tarpeeks isänmaallinen siihen. Tottakai, oon kiitollinen et meillä on täällä jääkalikassa asiat tosi hyvin. Oon myös kiitollinen mun isoisille siitä et mä oon suomalainen. Ja tietysti mun isoäideillekin, Lotat oli iso osa Suomen puolustusta. Eli kiitos teillekin, rakkaat mummelit. Asiat on täällä niin hyvin, et on helppo olla epäkiitollinen. Kaikki on niin itsestään selvää. Miten monessa maassa voi vaikka juoda hanavettä? Ei kovin monessa. Mä asun Helsingin keskustassa ja meillä on rapunovet lukitsematta. Mä säilytän joitain mun kamoja rapussa. Ihan hyvin on säilynyt. Ei sellasta vaan voi tehdä muissa maailman metropoleissa. Okei, Helsinki ja vertaus maailman metropoliin oli mustakin vähän koominen, mut onhan tää meidän rakas pääkaupunki, ollaan ylpeitä. David Beckhamkin käy talvisin Lapissa. Ja kuka tietää paremmin mikä on cool kuin David Beckham? (no ehkä Joonas Wörlin).



Ehkä se onkin vaan niin suomalaista et ei ole mitenkään ylpeä suomalaisuudestaan. Tai sitä on täällä totuttu aina pyytelemään vähän anteeksi. Ei sen niinkään pitäis olla. Suomihan on yks maailman parhaita maita asua. Onpa muuten aika ristiriitaista et mä oon aina koittanut olla mahdollisimman vähän suomalainen, mut se taas on vissiin aika suomalaista. Enpä oo aikasemmin kelannut asiaa. Pitää muuttaa asia. Tästä lähtien mä kuljen maailmalla rinta rottingilla toitottamassa olevani suomalainen. 
Miten monessa maassa muuten tulee lehteen juttu jos jossain ulkomailla on mainittu oma maa missään yhteydessä? Musta se on jotenkin söpöä. Siihen nähden miten paljon me valitetaan ja manataan, ollaan me silti aika ylpeitä suomalaisuudesta. Mahtavaa! 

Mul on periaatteessa, jos mietitään ihan konkreettisesti, vaan yks ongelma Suomen kanssa. Me ollaan maantieteellisesti paitsiossa. Okei, tääl on 4 vuodenaikaa, mikä on jollekin japanilaiselle tosi eksoottista. Harmi et niistä neljästä kolme on ihan paskoja. On tietysti ihmisiä, joille talven pimeys, kevään tuulet ja syksyn sateet ei oo ongelma. Ja hyvä niin, homma ei oikein toimis jos kaikki pakenis aina syyskuussa ulkomaille. Mulle nää on pieniä ongelmia, mut ehkä se vaan kertoo siitä et mul on asiat liian hyvin. Pitäis muistaa vaan löytää ne hyvät puolet kaikista keleistä, onhan pakkasellakin kieltämättä ihan kiva löhötä takkatulen äärellä jonku kivan tytön kanssa. Kaikki on omasta asenteesta kiinni.

Lopullinen tuote saattaa hieman erota kuvasta.

Kattelin eilen illalla ensin dokkaria Lordin euroviisuvoitosta, ja sen jälkeen havahduin siihen, että olin tsiigannu koko MM-finaalin vuodelta 2011. Kaikessa koomisuudessaan tää oli ihan mahtavaa! Suomi on välillä mun lempi sketsihahmo. Pakko rakastaa! Ihmiset on masentuneita ja kateellisia, tääl on usein ihan hirvee keli, kaikki maksaa ihan saatanasti ja kaikki on kiellettyä. Mut silti, tää on Suomi. Maailman paras mesta! Ainakin kesällä. Kyl mul tuli eilen herkistynyt olo edelleen, vaik tiesin paljon se peli päättyy. Olihan se nyt makee juttu. Ja ihan yhtä makee se oli -95. Ja aina sillon ku Häkkinen voitti Schumacherin. Miettikää miten paljon meiän pikku maa on kyykyttänyt isompiaan just urheilussa. Me ollaan ihan saatanan kovia! Ja jos haastattelussa tulee rallienglantia, ei sitä pidä hävetä vaan sehän on vaan makeeta. Niin suomalaiset puhuu englantia. Suomalaiset sentään osaa puhua englantia, se kielioppi on usein ihan oikein, ääntäminen on vaan vähän hassua. Suomalaisen koulutuksen hehkutus maailmalla ei oo mikään läppä, me pärjätään pelkällä koulusta opitulla Englannilla paremmin ku hyvin. Miten siistiä se on? Suomessa kaikki puhuu englantia. Lisäks auttavasti todennäköisesti jotain toistakin kieltä. Kun katsoo maailmanlaajuisesti, me ollaan ihan superkoulutettuja. Siitäkin on syytä olla ylpeä.

Moi.

Ehkä suomalaisuudessa, ainakin mulle, on kyse siitä et pitää mennä vähän kauemmaks et sitä osaa arvostaa. Kun joku täällä itsestään selvä asia ei hoidukaan ulkomailla, tai kun vaan aina välillä huomaa et onpa ikävä himaan. Sillon sitä suomalaisuutta aina kelaa ja arvostaa. Pitäis muistaa se täälläkin. Ja niin paljon kun sitä voi esittää et ei kiinnosta ja paeta maailman ääriin, Suomi on silti aina mun hima. Rakas Suomi. 
On ironista et suomalaiset on niin kateellisia kaikesta. Tosiasiahan on et koko maailman pitäis olla kateellisia meille, niin hyvin meillä täällä asiat on. Finland 12 points. 

Loppuun pari helmee:










3 kommenttia:

  1. hassua, että oon asunu käytännössä koko elämäni ulkomailla, enkä oikeestaan tunne suomee muuta kun kesälomilta ja kielikin unohtuu vuosi vuodelta yhä enemmän, mutta silti suomi jotenkin tuntuu enemmän kotimaalta kun sveitsi jossa oon asunu yli 14 vuotta (ja sittä ennen kanadassa).. joka vuosi kun tuun käymään siellä oon aluks ihan hukassa. ihmiset on keskieurooppalaisiin verrattuna jotenkin tosi tylyjä ja hiljasia. joka paikassa kysytään papereita ja siellä on kaikkia ihan ihme lakeja. esimerkiks passin uusiminen saattaa helposti kestää parikin tuntia ja jotenki satun aina sellaseen pankkiin mistä ei saa nostettua rahaa. mutta siellä saa tuoretta savulohta, ruisleipää ja salmiakkia. luonto on kesällä tosi kaunis ja saunassa on kiva käydä. ja ihmiset ei ehkä hymyile sulle kadulla ja tuu jutteleen paitsi kännissä, mutta ainakaan ei tarvi koko ajan miettiä, että onko toi nyt aitoa ystävällisyyttä vai pelkkää kohteliaisuutta.
    eli kyllä suomi on hieno maa ja sun blogia on kiva lukee. tulee pidettyä kielitaitoo yllä ja on mielenkiintosta seurata millasta elämä suomessa on ja mitä ihmisten (siis sun) päässä siellä oikeen liikkuu. vähän vaihtelua pelkistä muotiblogeista, jotka on kyllä ihan mukavia, mutta kaikki kuitenkin loppujen lopuks aika samanlaisia (paitsi vivianin jonka blogin kautta tänne löysin).

    VastaaPoista
  2. Täällä toinen, joka katsoi 2011 finaalin, mulla on se myös tallennettuna. Jos vaikka kaipaa piristystä, niin varmasti toimii. Oletko muuten huomannut, että suurin kohteliaisuus, jonka suomalainen voi saada, on: "Sä et vaikuta yhtään suomalaiselta" :P

    VastaaPoista