IHMISRAKAS MISANTROOPPI

IHMISRAKAS MISANTROOPPI

tiistai 17. kesäkuuta 2014

KESÄKUUN KATEKISMUS

Mä inhoan pihejä ihmisiä. 
Se käytännössä meinaa et sä rakastat itteäs ja rahaa enemmän kun muita ihmisiä.
Se on ahneutta. Millanen loppu ahneella olikaan? 

Harmi, et se taitaa pikkuhiljaa olla koko ihmiskunnan kohtalo. 


Mun kaveripiirissä on jo vuosikaudet vallinnut se mentaliteetti et maksetaan toistemme juttuja ristiin ja homma on toiminut moitteetta. 
Välillä ajautuu sellaseen porukkaan et tää käytäntö ei oo ihan selvillä. Ihmiset vaan on eri syistä erilaisia. Jos mä tarjoon, mä teen sen ihan mielelläni. Mut mä odotan et sit mulle kans tarjotaan ilman et siitä tarvii mainita. Tai en odota, mut oletan. Sit on niitä ihmisiä jotka tarjoo, mut sit siitä kyl kans muistutetaan jatkuvasti, et hei, mä tarjosin sillon ja sillon. Jotenkin sillä et mä oon tarjonnu siinä välissä sata kertaa ei oo väliä, koska niille ihmisille jotka tarjoo pakosta, eikä siitä pelkästä ilosta et on mukava toiselle. Se tarjoominen on niille paljon isompi asia. En mä edes muista aina et mä oon tarjonnut, ja sit kun joku tulee koputtaa mua selkään et mitä sä otat, sä tarjosit viimeks, se on helvetin hyvä fiilis. 

Näillä piheillä ihmisillä on myös yleensä toinen piirre. Ootsä ikinä ollu vaikka ravintolassa syömässä ja se sun seuralainen kohtelee sitä tarjoilijaa kun se olis jotenkin alempiarvoinen ihminen? Se on aika epämukava tilanne. Mitä vittua sellasen ihmisen päässä liikkuu? Kyseisessä skenaariossa ei ole kun häviäjiä. Mä pidän sua mulkkuna, se tarjoilija vihaa sua ja sä saat vielä paskempaa palvelua. Kaikkien ilta on pilalla. Muutenkin kaikkia ihmisiä pitäis kunnioittaa. Elämäntilanne ei ole aina omista valinnoista kiinni. Ja se että sulla on ollut enemmän onnea elämässä ei tee susta parempaa ihmistä. Se sun pitää olla itse.


Mun mielestä hienon ihmisen erottaa siitä miten se kohtelee vähempiosaisia. Ei itestään tartte tehdä numeroa. Yleensä ne jotka tekee, on epävarmimpia. Hyvät piirteet huomaa ihan ilman mainostamistakin. 

Okei, tietty sä voit olla pihi sen takia että sulla ei vaan ole rahaa. Ja se on ihan ok. Joskus on ihan fiksua ajatella vaan itteään. Mut ne onkin sit ehkä niitä tilanteita kun on jonkun muun vuoro tarjota. 


Mua jotenki vähän rassaa myös jengi jotka jaksaa vuodesta toiseen valittaa Suomen säästä. Ohan se nyt joka kesä ihan yhtä paska. Okei, tänään tuli räntää kesäkuun puolessavälissä mut silti, ei tähän aikaan vuodesta oo koskaan mitenkään erityisen lämmin. Toukokuussa on aina se toiveita nostattava lämmin kausi ja sit kesäkuu on lähes aina täyttä paskaa. Eikä se nyt tuskin siitä joka vuos valittamalla muutu. Musta se on turhan negatiivisen ilmapiirin lietsomista. Jengi on huonolla tuulella jonkun itsestäänselvyyden takia, johon näillä leveysasteilla ei voi vaikuttaa sen enempää kun siihen että talvella ollaan kuolemankalpeita ja kesällä paletaan kauniin ravunpunaisiksi. 


Mun ei sinäänsä ollut tarkoitus kirjoittaa näin negatiivisista asioista. Näin vaan vanhan luonnoksen tosta piheys -jutusta ja ajattelin julkaista sen kun oon niin kiinni mun uusissa duuneissa että en oo ehtinyt kirjottaa mitään ihmeempää pitkään aikaan. Toi sää -juttu tarttu mukaan kun eksyin Facebookiin kesken kirjoittamisen, siellä oli kiukkuista sakkia. Toisaalta se oli ihan hauskaa. 

Onhan tää hauska mesta tää Suomi muutenkin. Se, että täällä sanoo jollekin että "Sä et vaikuta yhtään suomalaiselta", on täällä kehu. Ja kyl mäkin sen otan kehuna. Onkohan missään muussa maassa samalla tavalla? Epäilen vahvasti. Kun miettii millasella tasolla Suomen kansallinen itsetunto on ja miten ulkomaille lähdetään pyytelemään lähinnä anteeksi, ei oo vaikeaa ynnätä miks suomalaiset mielenterveys- ja masennustilastot huutaa punasta vuodesta toiseen. 

Ehkä joku kansallinen moraalin nostatus olis paikallaan. Ehkä jengin pitäis vaan halata toisiaan enemmän. Aina kaikkialla vaan hävetään suomalaisia tai ollaan kateellisia jos joku oikeesti menestyy. Pitäis ymmärtää, et ne ollaan me. Ei oo mitään suomalaisia ja sit erikseen niitä suomalaisia jotka häpee niitä noloja suomalaisia. Kaikkien pitäis puhaltaa yhteen hiileen. Ihan samalla tavalla muut pohjoismaalaiset tai vaikka britit sekoilee menemään etelänlomalla. Ne ei vaan rakenna kansallista itsetuntoaan sen ympärille. Ehkä suomalaisetkin vois mainostaa jotain mistä on ylpeitä, joka maalla on omat sukkasandaali persunsa. Täällä ne on vaan nostettu siihen leijonan paikalle Suomen vaakunassa. 


Säästä huolimatta nythän on kesä ja kaikki muutenkin aivan mahtavasti. Nautitaan siitä, hyvätkin kelit tuntuu palkitsevammalta kun niitä pitää vähän venaa.


Muistakaa kunnioittaa kaikkia ja kaikkea. Aina löytyy joku omasta mielestään sua tärkeempi ihminen. Et säkään halua että se on sulle mulkku. 

2 kommenttia:

  1. Voisiks jo joskus kertoo niistä dogausreissuista tai tisseistä, pliide?! :)

    VastaaPoista
  2. Hyvä kirjotus. Kiitos sulle, my words exactly..

    VastaaPoista